2021. november 22.
E-commerce

Webshop UX és ügyfélélmény: 5 tipp a konverzió növelésére (II. rész)

Author photo
Koblinger Péter
UX & UI Designer

Blog bejegyzésünk első részében azt vizsgáltuk, hogy mi az összefüggés a konverzió és ügyfélélmény között egy webáruház esetében és milyen UX trükköket tudunk bevetni ahhoz, hogy vásárlóink minél jobban konvertáljanak és jobb vásárlási élményben legyen részük.

banner

Előző cikkünkben az egyszerűsített checkout folyamathoz és a személyre szabott vásárlási élményhez adtunk praktikus tanácsokat. Nézzük tehát tovább a többi gyakorlati tippet konverziód növeléséhez!

3. Ne feledkezz el a mobilokról!

Ha webshopod nem rendelkezik még mobil alkalmazással, óriási lehetőséget hagysz ki.

Az mCommerce (mobilon bonyolított online vásárlás) aránya az elmúlt években elképesztő növekedésnek indult: világszerte a 2018-as 30%-ról 2021-re 60% felé emelkedett, amely az idei év végére egyes becslések szerint akár 70-75% felé is konvergálhat!

Ugyan a webhely- és alkalmazás alapú mobilvásárlás jelenleg hasonlóan népszerű és használható, elmondható, hogy az alkalmazások könnyebben használhatóak és nagyobb elköteleződést hozhatnak. Emiatt azt látjuk, hogy súlyuk az elkövetkezendő években tovább fog nőni.

A mobilhasználat azonban nem csak a vásárlás közvetlen helye szempontjából releváns, hanem a többcsatornás marketing és kereskedelmi stratégia teljes egészét érinti.

Gondoljunk például a közösségi médián, pl. Instagramon keresztül immáron lehetséges vásárlásokra! A Facebook terméklistái is egyre inkább emlékeztetnek egy hagyományos webshopra. Felhasználói élmény szempontjából ez elképesztő fontos, hiszen ezek a platformok nagyon hangsúlyosan jelen vannak a legtöbb ember életében. Nagyon megszokottak, ismerősnek tűnnek, kényelmes, biztonságos érzést keltenek a felhasználóban.

Merülj bele jobban a mobile-first e-kereskedelem témájába és olvasd el blog bejegyzésünket!

4. Gondolkozz több csatornában!

Bár sokszor közhelynek érezhetjük az “omni-channel marketing” kifejezés egyre népszerűsödő használatát, felhasználói szempontból korántsem elhanyagolható a többcsatornás élmény jelentősége.
Mit is jelent ez a gyakorlatban? Az omni-channel UX és/vagy marketing alapját az az ötlet képezi, hogy a felhasználónak minden platformon átívelően ugyanazt az élményt kell kapnia. Ahhoz, hogy ezt hatékonyan meg tudjuk tervezni, alaposan át kell gondolnunk a felhasználó útját, a marketing stratégiát és az eladási csatornákat is.

Nagy újítás volt az elmúlt években, hogy, legyen szó kisvállalkozásokról vagy nemzetközi márkákról, hogy ugyanazok a készletinformációk és szállítási opciók hozzáférhetőek a vásárlók számára a fizikai boltból és az internetes vásárlás során is.

A “rendeljen online, vegye át az üzletben” (Buy Online, Pick-up In Store = BOPIS) és a “küldje vissza a boltból” (Buy Online, Return In Store = BORIS) modellek növelik a fizikai bolt forgalmát és a vevői elégedettséget is, hiszen tökéletesen passzol a jelen vásárlási szokásaihoz. Mára az Egyesült Államokban például a top 100 kereskedésből 88 használja a BOPIS és BORIS modelleket. A boltból/-ba szállítási opcióra hasznos felhívni a figyelmet minél többször, így a fizikai boltok több pontján, és az online fizetésnél is.

Ezen kívül az egységes élmény szempontjából hasznos, ha mind designban, mind ügyfélélményben tudjuk kommunikálni ugyanazt a hangulatot és élményt online, amit egy vásárló offline is megkap. (Jó példa erre a Lush termelői piacokat idéző brandingje és üzlet-designja.)

5. A webáruház a célcsoportnak készüljön!

Sok sales hívás alkalmával kérdezik tőlünk, hogy miért éri meg webshopok UX tervezésébe fektetni. Ahhoz, hogy a leginkább illeszkedjen a vásárlóink igényeihez a webshopunk, előbb meg kell ismernünk őket. Fontos tudni, kik ők, honnan jönnek, és mi a pontos céljuk a bolt felkeresésével.

Ezután érdemes végigmenni azon, hogy pontosan hogyan működik jelenleg a webáruházunk:

  • Mik az erősségei és gyengeségei?
  • Pontosan hogyan zajlanak a vásárlások?
  • Hol morzsolódik le a legtöbb látogató?
  • Mennyire könnyen navigálható a rendszer?
  • Van-e bármilyen irreleváns tartalom, ami elvonhatja a figyelmét?
  • Megfelel-e a webhely kialakítása a legtöbb vásárló stílusának?

Általában a fentihez hasonló kérdésekkel indulunk neki egy e-commerce UX kutatásnak is. 

Ahhoz pedig, hogy igazán hasznos válaszokat kapjunk, érdemes a személyes véleményünk és megérzéseink helyett a felhasználóktól szereznünk azokat. Ezeket számos UX kutatási módszeren keresztül megtehetjük, a különböző tesztektől egészen a mélyinterjúkig.

Amikor ezek rendelkezésre állnak, a UX designerek folyamatos iterálás mellett újabb és újabb verziókat álmodnak meg, melyeket folyamatosan, valós felhasználók visszajelzései alapján alakítanak a webshop designján, mígnem elkészül a tesztek alapján is használható, kódolásra kész prototípus.

Webshop UX checklist

A webshopok UX optimalizálásánál tehát az a fenti cikkben tárgyalt 5 szempont mindegyikét érdemes átgondolni: melyek azok a területek, ahol kiaknázatlan lehetőség, vagy esetleg konverziógátló tényezők lehetnek?

  1. Túl bonyolult a fizetési rendszerünk?
  2. Nem elég személyre szabott a vásárlási élményünk?
  3. Megfeledkeztünk a mobilra való optimalizálás fontosságáról?
  4. Nem csatornákon átívelő a UX stratégiánk?
  5. Vagy sokszor egyszerűen nehezünkre esik a felhasználó fejével gondolkodni?

Olvass tovább arról, mi hogyan építünk webshopokat a nulláról, illetve alakítjuk át azokat felhasználói szempontok figyelembe vételével!

Ha pedig szeretnél jól működő webshopot építeni, vagy a már meglévő boltod konverzióját javítani, keress meg minket, és szívesen megosztjuk veled a tapasztalatainkat!