Webshop UX és ügyfélélmény: 5 tipp a konverzió növelésére (I. rész)
A webshopok számára élet-halál kérdés a felhasználói élmény. Számos online üzlet megtervezése után azt mondhatjuk, hogy a vevők egyszerűen szívesebben vásárolnak olyan oldalon, ahol az információ jól strukturált, az élmény pedig gördülékeny. Alább összegyűjtöttünk öt hasznos webáruház-tervezési tippet, melyek segíthetnek a vásárlói élmény javításában, ezzel együtt pedig a konverzió növelésében és az üzleted skálázásában.

Miért fontos a felhasználói élmény tervezés egy webáruház kialakításánál?
A kedvező árakra és akciókra ma már senki nem kapja fel a fejét. 2021-re ez már valójában az elvárható minimum az e-kereskedelemben. Mit jelent az e-commerce UX? És mit tehet egy webáruház, hogy minél több vásárlót ösztönözzön vásárlásra?
Napjaink vállalkozásai egyre nagyobb figyelmet fordítanak a felhasználó élmény tervezésre, ezzel együtt pedig a nagyobb design érettséggel (design maturity) rendelkező vállalkozásokban a UX tervezés az általános üzleti stratégia szerves része. Sőt, az is gyakori, hogy a nagyobb cégek egész UX ügynökségeket vásárolnak fel, hogy ily módon tovább növeljék a UX érettségüket (UX maturity).
A PWC tanácsadó cég Future of CX című tanulmányának fő tanulsága az volt, hogy a vásárlói élmény mára fontosabb faktor lett a márkák osztályozásánál, mint akár az ár, akár maga a termék.
E-commerce webdesign UX-es szemmel
Szerintünk egy webshop UX tervezésén nem érdemes spórolni. A jó felhasználói élmény nemcsak az új látogatók vásárlókká konvertálásában segít, hanem a régiek visszacsábításában is. Emellett pedig növelheti a látogatók érzelmi kötődését az áruházhoz, ami pedig kulcsfontosságú szempont a lemorzsolódás minimalizálásához.
Mi a Cheppersnél főleg webáruházakat és egyéb komplex rendszereket tervezünk és építünk. Több tucat UX-esből és fejlesztőből álló csapatunk nap mint nap azon dolgozik, hogy a minket választó ügyfelek digitális termékei és felületei élvezhetőek legyenek, és jól konvertáljanak.
Nézzünk meg azt az öt tipikus webshop UX design hibát, melyeket érdemes a webáruházban elkerülni:
- túl bonyolult fizetési folyamat
- a személyre szabás lehetőségeinek elmulasztása
- kevés fókusz a mobil- és app-optimalizáláson
- az online-offline csatornák integrációjának elmulasztása
- kevés információ a vásárlókról
Ha szeretnéd megtudni, hogyan küszöböljük ki a UX design eszközeivel ezeket a hibákat, akkor olvass tovább, vagy keress meg minket!
1. Egyszerűsítsük le a webshop fizetési folyamatot!
Ha csökkenteni akarjuk a kosárelhagyási arányt, érdemes minél gördülékenyebbé tenni a fizetési folyamatot.
A három tipikus hiba, amellyel mi a Cheppersnél úton-útfélen találkozunk mind ügyfél-, mind személyes oldalról:
- túl sok lépésből álló checkout folyamat
- túlzsúfolt fizetési űrlap
- bonyolult váltás a kosár és a termékoldalak között
Minél kevesebb lépésből áll a folyamat, annál kisebb a lemorzsolódás esélye. Íme néhány ötlet a lépések számának csökkentésére:
- Ahol lehet, csökkentsük a kitöltendő mezők számát! Ne kérdezzünk rá a vásárlás illetve a szállítás szempontjából irreleváns adatokra.
- Ahelyett, hogy a felhasználót profil létrehozására köteleznénk, kínáljunk minél több opciót meglévő fiókkal való bejelentkezésre (pl. Facebook vagy Gmail integráció).
- Mivel egyre többen vonakodva osztják meg személyes adataikat online, tegyük lehetővé azt is, hogy vendégként fizessek!
- A regisztrált felhasználókat ne terheljük azzal, hogy újra és újra be kelljen írniuk ugyanazokat az információkat — az ő adataikkal legyenek előre kitöltve az űrlapok!
Figyeljünk ugyanakkor arra is, hogy a fizetési űrlap letisztult és átlátható legyen, ne zsúfoljuk túl a képernyőt! A fizetési oldalról távolítsuk el az összes zavaró tényezőt, hiszen ennél a lépésnél az a fő célunk, hogy a fizetés befejezésére összpontosítson a felhasználó.
Továbbá, tegyük minél könnyebbé a navigációt a kosár és a termékoldalak között! Minél többet kell oda-vissza kattintgatni, annál valószínűbb, hogy a vásárlónk végül elhagyja majd a kosarát.
2. Szabjuk személyre a vásárlási élményt!
A webshopok személyre szabásának jelentőségét nem győzzük eléggé hangsúlyozni.
Sokan még mindig az e-mail megszólításba beszúrt keresztnévvel azonosítják az e-commerce személyre szabást. Mi itt másról beszélünk.
Mára egyre több online kereskedő és SaaS vállalat generál személyre szabott termékjavaslatokat, tartalmakat és landing page-eket az adott user igényeire és korábbi vásárlásaira szabva.
Nem véletlenül látunk egyre több webshopban az Amazonhoz vagy épp H&M-hez hasonló “Mások ezt vásárolták még” termékajánló részt. A korábbi vásárlások alapján javasolt termékek felsorolása azonnal személyesebbé teszi a vásárlási élményt. És ami a legjobb: valós, számszerűsíthetően nagyobb esély van rá, hogy a vásárló kedvére valóak lesznek a szóban forgó termékek, ennek hatására pedig azonnal növelhetjük a konverziós rátát.

Az ehhez hasonló hasznos és intuitív személyre szabott tartalmak hatására a vásárlók megbecsültnek érzik magukat, élvezik a személyes “figyelmet”, ezáltal nagyobb eséllyel köteleződnek el a webshop mellett, szívesebben ajánlják másoknak, majd pedig térnek vissza újabb termékeket vásárolni.
Szeretnéd még tovább növelni a konverziót?
Olvasd el bejegyzésünk második részét is!
Bejegyzések hasonló témában

2021 végére a teljes online vásárlási forgalom több mint 70%-a mobilon keresztül fog történni. Ezért összeszedtünk 7 tippet, amellyel élvezhetőbbé és hatékonyabbá teheted a mobilos vásárlási élményt.

Blog bejegyzésünk első részében azt vizsgáltuk, hogy mi az összefüggés a konverzió és ügyfélélmény között egy webáruház esetében és milyen UX trükköket tudunk bevetni ahhoz, hogy vásárlóink minél jobban konvertáljanak és jobb vásárlási élményben legyen részük.