2021. november 22.
E-commerce

Webshop UX és ügyfélélmény: 5 tipp a konverzió növelésére (I. rész)

Image
Koblinger Péter
UX & UI Designer

A webshopok számára élet-halál kérdés a felhasználói élmény. Számos online üzlet megtervezése után azt mondhatjuk, hogy a vevők egyszerűen szívesebben vásárolnak olyan oldalon, ahol az információ jól strukturált, az élmény pedig gördülékeny. Alább összegyűjtöttünk öt hasznos webáruház-tervezési tippet, melyek segíthetnek a vásárlói élmény javításában, ezzel együtt pedig a konverzió növelésében és az üzleted skálázásában.

Image

Miért fontos a felhasználói élmény tervezés egy webáruház kialakításánál?

A kedvező árakra és akciókra ma már senki nem kapja fel a fejét. 2021-re ez már valójában az elvárható minimum az e-kereskedelemben. Mit jelent az e-commerce UX? És mit tehet egy webáruház, hogy minél több vásárlót ösztönözzön vásárlásra? 

 

Napjaink vállalkozásai egyre nagyobb figyelmet fordítanak a felhasználó élmény tervezésre, ezzel együtt pedig a nagyobb design érettséggel (design maturity) rendelkező vállalkozásokban a UX tervezés az általános üzleti stratégia szerves része. Sőt, az is gyakori, hogy a nagyobb cégek egész UX ügynökségeket vásárolnak fel, hogy ily módon tovább növeljék a UX érettségüket (UX maturity).

 

A PWC tanácsadó cég Future of CX című tanulmányának fő tanulsága az volt, hogy a vásárlói élmény mára fontosabb faktor lett a márkák osztályozásánál, mint akár az ár, akár maga a termék. 

E-commerce webdesign UX-es szemmel

Szerintünk egy webshop UX tervezésén nem érdemes spórolni. A jó felhasználói élmény nemcsak az új látogatók vásárlókká konvertálásában segít, hanem a régiek visszacsábításában is. Emellett pedig növelheti a látogatók érzelmi kötődését az áruházhoz, ami pedig kulcsfontosságú szempont a lemorzsolódás minimalizálásához.

 

Mi a Cheppersnél főleg webáruházakat és egyéb komplex rendszereket tervezünk és építünk. Több tucat UX-esből és fejlesztőből álló csapatunk nap mint nap azon dolgozik, hogy a minket választó ügyfelek digitális termékei és felületei élvezhetőek legyenek, és jól konvertáljanak. 

 

Nézzünk meg azt az öt tipikus webshop UX design hibát, melyeket érdemes a webáruházban elkerülni:

  1. túl bonyolult fizetési folyamat
  2. a személyre szabás lehetőségeinek elmulasztása
  3. kevés fókusz a mobil- és app-optimalizáláson
  4. az online-offline csatornák integrációjának elmulasztása
  5. kevés információ a vásárlókról

 

Ha szeretnéd megtudni, hogyan küszöböljük ki a UX design eszközeivel ezeket a hibákat, akkor olvass tovább, vagy keress meg minket!

1. Egyszerűsítsük le a webshop fizetési folyamatot!

Ha csökkenteni akarjuk a kosárelhagyási arányt, érdemes minél gördülékenyebbé tenni a fizetési folyamatot. 

 

A három tipikus hiba, amellyel mi a Cheppersnél úton-útfélen találkozunk mind ügyfél-, mind személyes oldalról:

  1. túl sok lépésből álló checkout folyamat
  2. túlzsúfolt fizetési űrlap
  3. bonyolult váltás a kosár és a termékoldalak között

 

Minél kevesebb lépésből áll a folyamat, annál kisebb a lemorzsolódás esélye. Íme néhány ötlet a lépések számának csökkentésére:

  • Ahol lehet, csökkentsük a kitöltendő mezők számát! Ne kérdezzünk rá a vásárlás illetve a szállítás szempontjából irreleváns adatokra.
  • Ahelyett, hogy a felhasználót profil létrehozására köteleznénk, kínáljunk minél több opciót meglévő fiókkal való bejelentkezésre (pl. Facebook vagy Gmail integráció).
  • Mivel egyre többen vonakodva osztják meg személyes adataikat online, tegyük lehetővé azt is, hogy vendégként fizessek!
  • A regisztrált felhasználókat ne terheljük azzal, hogy újra és újra be kelljen írniuk ugyanazokat az információkat — az ő adataikkal legyenek előre kitöltve az űrlapok!

 

Figyeljünk ugyanakkor arra is, hogy a fizetési űrlap letisztult és átlátható legyen, ne zsúfoljuk túl a képernyőt! A fizetési oldalról távolítsuk el az összes zavaró tényezőt, hiszen ennél a lépésnél az a fő célunk, hogy a fizetés befejezésére összpontosítson a felhasználó.

 

Továbbá, tegyük minél könnyebbé a navigációt a kosár és a termékoldalak között! Minél többet kell oda-vissza kattintgatni, annál valószínűbb, hogy a vásárlónk végül elhagyja majd a kosarát.

2. Szabjuk személyre a vásárlási élményt!

A webshopok személyre szabásának jelentőségét nem győzzük eléggé hangsúlyozni. 

 

Sokan még mindig az e-mail megszólításba beszúrt keresztnévvel azonosítják az e-commerce személyre szabást. Mi itt másról beszélünk.

 

Mára egyre több online kereskedő és SaaS vállalat generál személyre szabott termékjavaslatokat, tartalmakat és landing page-eket az adott user igényeire és korábbi vásárlásaira szabva. 

 

Nem véletlenül látunk egyre több webshopban az Amazonhoz vagy épp H&M-hez hasonló “Mások ezt vásárolták még”  termékajánló részt. A korábbi vásárlások alapján javasolt termékek felsorolása azonnal személyesebbé teszi a vásárlási élményt. És ami a legjobb: valós, számszerűsíthetően nagyobb esély van rá, hogy a vásárló kedvére valóak lesznek a szóban forgó termékek, ennek hatására pedig azonnal növelhetjük a konverziós rátát.
 

Image

Az ehhez hasonló hasznos és intuitív személyre szabott tartalmak hatására a vásárlók megbecsültnek érzik magukat, élvezik a személyes “figyelmet”, ezáltal nagyobb eséllyel köteleződnek el a webshop mellett, szívesebben ajánlják másoknak, majd pedig térnek vissza újabb termékeket vásárolni.

Szeretnéd még tovább növelni a konverziót?

 

Olvasd el bejegyzésünk második részét is!

Bejegyzések hasonló témában

Image
Image
2021. november 15.
E-commerce

2021 végére a teljes online vásárlási forgalom több mint 70%-a mobilon keresztül fog történni. Ezért összeszedtünk 7 tippet, amellyel élvezhetőbbé és hatékonyabbá teheted a mobilos vásárlási élményt.

Image
Image
2021. november 22.
E-commerce

Blog bejegyzésünk első részében azt vizsgáltuk, hogy mi az összefüggés a konverzió és ügyfélélmény között egy webáruház esetében és milyen UX trükköket tudunk bevetni ahhoz, hogy vásárlóink minél jobban konvertáljanak és jobb vásárlási élményben legyen részük.