![bp15-banner](https://cdn.sanity.io/images/3bj230v2/production/03a178fd7257e78a7f3af534220eeb53572f0de8-1920x640.jpg?w=1920&h=640&auto=format)
![bp15-banner](https://cdn.sanity.io/images/3bj230v2/production/03a178fd7257e78a7f3af534220eeb53572f0de8-1920x640.jpg?rect=480,0,961,640&w=920&h=613&auto=format)
![A járványügyi helyzet kezelését támogató alkalmazás design](https://cdn.sanity.io/images/3bj230v2/production/8bb01d5fcdf39a4e6280c4b612e3bf5a1e2746d9-1920x1095.png?rect=0,1,1920,1094&w=1000&h=570&auto=format)
A feladat
A XV. Kerület Önkormányzata kettős célt tűzött ki a probléma leghatékonyabb kezelésére. Olyan szolgáltatás kellett elindítani, amelyen keresztül a kerületben élő, nehéz helyzetbe kerülő lakosok könnyedén tudnak segítséget kérni az Önkormányzattól, valamint a hivatal munkatársai is nyomon tudják követni a különböző csatornákon (pl. telefon, e-mail) érkező megkereséseket.
Legfőbb kihívások
A járvány miatt nehéz helyzetbe került emberek problémáira rendkívül gyorsan kellett reagálni, így az idő szűkössége volt a projekt egyik legfőbb kihívása. Emellett az otthoni munkavégzés miatt megváltozott munkakörnyezetben, a személyes találkozók nélküli hatékony kollaboráció és a távoli munkavégzés is újfajta megmérettetésnek bizonyult.
A mobil alkalmazás Apple iPhone készülékre az App Store-ból, Android-os készülékre pedig a Google Play Store-ból elérhető, telepíthető. A járványügyi helyzetben mindkét cég komoly korlátozásokat vezetett be a visszaélések megakadályozása érdekében. Ez jelentős adminisztrációt és kommunikációt igényelt, és persze az alkalmazást is sokkal szigorúbban vizsgálták meg, mint általában.
![A járványügyi helyzet kezelését támogató alkalmazás megoldás](https://cdn.sanity.io/images/3bj230v2/production/7fde3d05a55d9c4f37c2f37bb790edae1019f6a3-1920x964.jpg?w=1000&h=502&auto=format)
Megoldás
Két hét alatt készült el a tervezéssel együtt a fejlesztés első fázisa, amelyben kiemelten a segítségkérés gyors és egyszerű bejelentésére, adatbázis-szintű tárolására, illetve nyomon követésére nyílt lehetőség.
Egy honlap (microsite) és egy mobil alkalmazás segítségével juthatnak könnyen információhoz a kerület lakói, és kérhetnek segítséget saját maguk vagy mások számára. A két felület közös backend rendszerrel működik, ahol egy központi adminisztrációs rendszerben kezelhető minden információ. Az egyéb csatornákon (telefon, e-mail, stb.) érkező bejelentések manuálisan rögzíthetők az önkormányzat munkatársainak biztosított felületen. Az egyes bejelentésekhez állapotok rendelhetők, így követhető, hogy biztosan minden problémával sikerült-e foglalkozni.
Mivel tudtuk, hogy az első verzió megjelenését követően további fejlesztések várhatóak - ahol mind a tartalom-, mind a felhasználó kezelés komplexitása növekedni fog - a backend rendszer kapcsán a Drupal-ra esett a választásunk. Az un. headless Drupal megoldás segítségével gyorsan és biztonságosan építhetőek fel a web- és mobil alkalmazások számára szükséges API végpontok. Mivel a szoftver személyes adatokat kezel, a rendszernek a nulladik pillanattól meg kell felelnie az adatkezelésre vonatkozó szigorú törvényi előírásoknak, és fontos, hogy az adatok biztonságban legyenek. A Drupal keretrendszert szerte a világon használják nagyvállalatok, illetve a köz- és államigazgatás szereplői. Az adatbiztonságra a Drupal Security Team - a nyílt forráskódú közösségben egyedülálló módon - ügyel, így ez is egy erős szempont volt számunkra.
A web- és a mobil alkalmazás React.JS és React Native technológiákkal készült. A React Native segítségével elkerülhető volt, hogy az iPhone és az Android készülékekre egyszerre fejlesszük le az alkalmazást, amivel rengeteg időt spóroltunk meg.
Az alkalmazás első verzióját, a publikálását követően azonnal óriási érdeklődést övezte és tucatjával érkeztek megkeresések a két platformon keresztül.
Az Önkormányzat a nagyobb elérés érdekében, erős marketing tevékenységbe kezdett, így az online segítség és segélykérőről már a kerületi lakosok hirdetőoszlopokon, valamint az alkalmazást bemutató animációs videóban is tájékozódhatnak.
![Alkalmazás design](https://cdn.sanity.io/images/3bj230v2/production/6aaedec74457791bdab2f493b27420651df9da95-1920x747.jpg?w=1000&h=389&auto=format)
További lépések és jövőbeni lehetőségek
A járványügyi helyzet előrehaladtával, további igényekkel jelentkezett az önkormányzat. A járvány miatt nehéz helyzetbe került emberek elsősorban a szociális segélyek és támogatások után érdeklődtek. Bár az információk részletesen megtalálhatóak a hivatal honlapján, elektronikusan nem nyújthatóak be az űrlapok. Jelenleg erre készítjük fel a rendszert.
Emellett a használat során és a járványügyi helyzetben felmerülő további igényekre is figyelmet fordítunk és folyamatos fejlesztés során tökéletesítjük a megoldást.
Az alkalmazás a járványügyi helyzetet követően átalakítható önkormányzati általános alkalmazássá, illetve az elektronikus ügyintézést támogató megoldássá.
Megosztás
Hasonló projektek
![Weboldal tervezés](https://cdn.sanity.io/images/3bj230v2/production/16e8400a1cab9240a30d535d9158236d55f5fc11-1112x890.jpg?w=600&h=480&auto=format)
Egy évek óta stabilan működő weboldal újratervezése mindig is nagy kihívást jelentett, ugyanakkor egyben egy legalább akkora lehetőséget is.
![](https://cdn.sanity.io/images/3bj230v2/production/e32b39913f10bee71035733c3e264a717da20d15-1092x874.jpg?w=600&h=480&auto=format)
A jól ismert fővárosi Artmozi hálózat tartalomkezelő rendszerének Drupal 7-ről 8-ra történő migrációját végeztük el, miközben a honlapok használhatóságán is sokat sikerült javítanunk.