2019. július 4.
Drupal

Mikor nem jó választás a Drupal?

Author photo
Oroszvári Péter
Co-founder and CEO

Egyre többen érintkeznek az informatika különböző területeivel, így egyre több az önjelölt szakértő, tanácsadó. Mivel csak keveseknek adatik meg, hogy mások tapasztalataiból építkezzenek, sokan hajlamosak a saját élményeikre, tudásukra, vagy másoktól hallott információkra mint hiteles forrásokra tekinteni.

banner

A valóság azonban ennél bonyolultabb: az informatika világa - közhelyes ugyan, de igaz - felfoghatatlanul gyorsan változik, és szinte naponta jelennek meg olyan újítások, amelyek azt ígérik, hogy megoldják az összes problémát, amit például egy hasonló másik keretrendszer vagy programozási nyelv nem tudott. Aztán persze kiderül, hogy az új eszközök sem jók mindenre. Így ütközik egy-egy nagyon konkrét üzleti helyzetre tökéletes informatikai megoldás, a probléma változásával párhuzamosan egyre növekvő komplexitás hatására, technológiai korlátokba.


Mi a Cheppers-nél többek között a Drupal tartalomkezelő mellett tettük le a voksunkat, kollégáink közül többen több, mint 15 éve dolgoznak vele.Tizenöt év év alatt iszonyatosan sokat változott a Drupal is, lassan a 9. verzióját kezdhetjük használni. Egy lelkes, pici csapatból a világ egyik legnagyobb és legjobban szervezett open source közössége nőtte ki magát, a Drupal hátán pedig jópár cég vált tőzsdeéretté az utóbbi évtizedben. Gyökereit tehát a kicsi weboldalaknál, jelenét és jövőjét a Fortune 500-as cégek, állami szervek és egyetemek világában kell keresni.


Ennyi idő alatt sokat változott az is, hogy mikor és kinek ajánljuk és kinek nem ajánljuk azt, hogy Drupallal kezdjen. Persze a kérdés, ahogy látni fogod, sosem triviális.


Egyszerű weboldalak

One pagerek, landing oldalak, egyszerű céges bemutatkozó site-ok, személyes honlapok, saját blog. Természetesen mindegyik megvalósítható Drupallal, de a keretrendszer fejlődésével egy-egy új projekt indítása egyre komplexebbé vált, nem beszélve az üzemeltetésről. Világos digitális üzleti és fejlesztési stratégia hiányában egyszerűen túl magas a költségek és a ráfordított idő formájában jelentkező belépési küszöb, a Drupal által kínált ár-érték arány pedig nem illeszkedik az elvárásokhoz.


Érdemes közép- és hosszú távú célokat is megfogalmazni. Többnyelvüsítés? Online értékesítés? Integráció külső rendszerekkel? Százezres, milliós látogatói szint elérése komplex weboldalon? Megnövekedett biztonsági igények? Ezek azok a kérdések, amelyekre nagyon határozott válaszokkal kell rendelkezned ahhoz, hogy felmérjük, megtérül-e a kezdeti magasabb beruházási költség.


Persze lehet úgy is gondolkodni, hogy ha ide eljutsz, majd kidobod a régi rendszered, de a gyakorlatban ez általában akkor következik be, amikor már “ég a ház”, miközben a migráció gyakran időigényes, a korábbi fejlesztésből pedig azonnal elsüllyedt költség lesz.


El tudod képzelni, hogy a landing oldaladból 30 nyelven, 50 domainen kell az európai és az amerikai piacot egyesével kiszolgálni? Tervek nélkül fejlesztési megoldást választani komoly kockázat. A Drupal-ra építő nemzetközi nagyvállalatok - gyógyszergyárak, film- és zeneipari vállalatok - éppen amiatt választják előszeretettel ezt a platformot, mert van hosszú távú, konkrét üzleti célokat támogató digitális stratégiájuk. Tervek nélkül fejlesztési megoldást választani komoly kockázat.


Speciális webalkalmazások

A Drupal egy nagyon jó tartalomkezelő rendszer, és az alapcsomagban nagyon sok ehhez kapcsolódó funkciót, megoldást kapsz. Szofisztikált felhasználómenedzsment, tartalomszerkesztési workflow, szuper gyorstárazási (cache) megoldások, a sort sokáig lehetne folytatni. Előfordulhat azonban, hogy egy adott üzleti probléma megoldásához nincs szükséged a Drupallal elérhető előnyökre, és szenvedni fogsz azzal, miként szabadulj a megannyi, számodra haszontalan funkció kötelékéből.


Fontos itt is, hogy kihangsúlyozzam, mennyire elengedhetetlen az igények pontos felmérése és a jó döntést segítő tervezés! Készítettünk már például több száz gigányi adatot elemző és vizualizáló webalkalmazást, Laravel (PHP) alapon. Mindezt egy két-három órás egyeztetést követően, az összes fontos információ birtokában. A Drupal egy másik esetben, a gyógyszergyárak gyártási folyamatát optimalizáló webalkalmazásunknál sem rúghatott labdába, nem beszélve az egyik népszerű időjárási portál mobil alkalmazásának backend rendszeréről.


Bár tudtuk, hogy mindegyiket megcsinálhattuk volna Drupllal, mindenhol láttunk csábító előnyöket, de több érv szólt ellene, mint mellette, így elengedtük a keretrendszer használatát. Győzött az ész a szív felett.


SaaS szolgáltatások

A SaaS, vagyis a Software as a Service szolgáltatások aranykorát éljük. A szoftveripar az egyszeri licencdíjas megoldások helyett ma már mindent online szolgáltatásokba gyömöszöl, legyen szó a Microsoft Office csomagjáról, képkezelő szoftverekről vagy akár számlázó szolgáltatásról. Az ilyen üzleti modelleket támogató rendszerek fejlesztéséhez és folyamatos menedzsmentjéhez biztosan nem jó választás a Drupal. Gyakori viszont, hogy nagyobb cégek a szoftver köré közösséget építenek, fórumokat, helpdesk szolgáltatást biztosítanak, tehát folyamatos, professzionális tartalomkezelést igénylő portált üzemeltetnek. Ilyen például az Autodesk vagy a Leauge of Legends játék kiadója a RIOT, akik a Drupalt választották a feladat ellátására.


Gyakran találkozunk azzal, hogy startupok ötletek validálásához a Drupal core és contrib modulok segítségével összeraknak egy szolgáltatást. Így gyorsan és olcsón jutnak egy validálásra alkalmas megoldáshoz, ami tesztelhető a fókuszcsoport tagjaival, és bemutatható a befektetőknek. Ha sikeres a próbálkozás és a startup forráshoz jut, akkor már megengedheti magának, hogy egy alaposan megtervezett egyedi fejlesztésre cserélje ki a Drupal alapú megoldását.


Egyszerű webshop

Speciális esete az egyszerű weboldalaknak. A Drupal Commere - és korábban az Übercart - a Drupal népszerű modulcsaládja, amely komoly e-commerce funkcionalitással vértezte fel a keretrendszert. A Drupal nagyon csábító választás online piacterek fejlesztése esetén is, mert a tartalomkezelésben szerzett évtizedes tapasztalat a termékekhez kapcsolódó információk szerkesztéséhez is felhasználóbarát eszközöket kínál.
Alacsony forgalmú, csak néhány cikk értékesítését tervező webes vállalkozás indítását tervezed? Nincs feltétlenül szükséged egyedi integrációkra - például a vállalatirányítási rendszeredhez? Nem szolgáltatást, hanem fizikai terméket árulsz? A webáruház nem az általad előállított tartalom köré szerveződik? Nos, ezen esetekben használj inkább olyan pillanatok alatt elindítható SaaS, PaaS szolgáltatást, mint a Shopify, esetleg válaszd a Magento-t, ami kifejezetten egy e-commerce framework.


Dolgozunk egy 1000 fizikai bolttal rendelkező, amerikai, ruházati kereskedő cég új e-commerce rendszerén, melyen keresztül több ezer termék egy időben történő értékesítését tervezik. Az új weboldaluk szíve az olyan, ún. decoupled architektúrában működő Drupal lesz, amely képes kapcsolódni majd az SAP-hez, egy DAM (digital asset manangement) rendszerhez, egy e-commerce rendszerhez, egy perszonalizációs megoldással az ügyfélszolgálati rendszerhez, CRM-hez, és még jópár további, az üzleti igényt kielégítő összetevőhöz. A Drupal fogja kiszolgálni tartalommal a frontend alkalmazást, legyen szó termékről, cikkről vagy hírről. Emellett olyan online orvosi oktatási platformon is dolgozunk, ahol alapvetően tartalom kerül értékesítésre. Az általunk javasolt, a Drupalra épülő megoldás – a keretrendszer említett támogató funkciói miatt – mindkét esetben tökéletes választás volt. Azonban itt is elmondható, hogy mindkét projekt egy nagyon komoly, több évre előre tekintő üzleti stratégia mentén kerül megvalósításra.


Ha sablonokból szeretnél építkezni

A nyílt forráskódú világban is több féle üzleti modell segítségével próbálják monetizálni cégek a piacot. Tipikus példa erre, amikor az üzemeltetéshez készítenek platformot (PaaS), illetve egyedi szolgáltatásokkal és a nyílt forráskódú rendszerben nem elérhető kényelmi funkciókkal egészítik ki az alaprendszert. Ilyen például a Drupal világában az Acquia üzemeltetési platformja, sok magas hozzáadott értékű szolgáltatással, magas rendelkezésre állással és terméktámogatással.


A másik megoldás a fizetős sablonok és modulok világa, amire a Wordpress és a Magento világa épült. A Wordpress miatt sokak számára a webfejlesztés azt jelenti, hogy kész modulokat és sablonokat vásárolnak, és ezekkel akár fejlesztői munka nélkül is egy teljes értékű honlaphoz jutnak gyorsan és olcsón. A Drupal világában nem terjedt el ez a modell, a közösség által fejlesztett modulok és a sablonok tipikusan nyílt forráskódúak, ingyenesen bárki számára elérhetőek. A cégek és a fejlesztők örömmel osztják meg a drupal.org-on keresztül moduljaikat, illetve járulnak hozzá kész modulok továbbfejlesztéséhez, javításához. Nagyvállalatok gyakran szponzorálnak olyan fejlesztéseket, amikor a számukra kialakított funkcionalitásból egy általános megoldást biztosító modult fejlesztenek és “adnak vissza” ingyenes felhasználásra. Komoly minőségbiztosítás is van természetesen a drupal.org-on megjelenő modulok jelentős része mögött, ügyelnek mind a kódminőségre, mind a biztonságos megvalósításra.


Drupalhoz is lehet ugyan fizetős sablonokat vásárolni, de amikkel mi találkoztunk az elmúlt évek során, mind igen rossz minőségűek voltak, amit sem módosítani, sem gyorsan használni elkezdeni nem lehetett, vagy ha igen, abban nem volt köszönet. Ez részben technológiai, részben gazdaságossági okokra vezethető vissza. Összességében tehát ha néhány dolláros modulokból és sablonokból szeretnéd felépíteni a weboldalad, a Drupal szintén nem jó választás.

Bejegyzések hasonló témában

banner
Author
2020-04-06
Egyéb

Hogyan teljesít(ett) a nyílt forráskód egy válságban? Ezt a kérdést vizsgálta Dries Buytaert, az egyik legnagyobb nyílt forráskódú közösségi fejlesztés, a Drupal alapítójaként.