2021. november 16.
E-commerce

Az 5 leggyakoribb e-commerce vásárlói perszóna - (II. rész)

Image
Koblinger Péter
UX & UI Designer

Blog bejegyzésünk első részében arra kerestük a választ, hogy milyen perszónákkal találkozhatunk az e-commerce világában. Bejegyzésünk második része az akcióra vadászó, a kutató és az egyszeri vásárló személyiségtípusokat részletezi. A sikeres webáruház-tervezés alapja, hogy tisztában legyünk azzal, kik a perszónák, akiket szeretnénk megcélozni. Hogyan néz ki a mindennapi életük? Milyen problémákat old meg számukra egy adott termék? Miért minket választottak a versenytársaink helyett? Fontos, hogy azonosítani tudjuk az igényeiket annak érdekében, hogy az oldalunkon történő látogatásukat egyszerűvé és élvezhetővé tegyük.

Image

Előző cikkünkben a termékfókuszú és a böngésző vásárlók perszónáinak bemutatásával zártuk, jöjjön a harmadik típus.

3. Kutató vásárlók

A kutatók, akárcsak a termékközpontú vásárlók, célorientáltak. Tervezik a vásárlást, de a vásárlás megtörténhet ma, holnap, a jövő héten vagy akár hat hónap múlva is. Információkat gyűjtenek a termékekről, árakról és a kutatás akár hosszú időbe is telhet. Lehet, hogy új terméktípusokról tanulnak, de az is lehet, hogy jól ismerik a keresett termékekeket, csak a megfelelő árat vagy a funkciók megfelelő kombinációját keresik. 

A kutatás történhet több mélyreható látogatás során, vagy csak a lehetőségek közötti gyors döntést is magába foglalhatja. A kutatók több webhelyet is felkereshetnek, hogy információkat gyűjtsenek, mielőtt elköteleznék magukat a vásárlás mellett. A bizalom fontos az online tranzakciók esetében, különösen a kutató vásárlók számára. Ha a kutatók azt látják, hogy a webshop részletes termékleírásokat, kiváló ügyféltámogatást és egyértelmű navigációt kínál, nagyobb valószínűséggel vásárolnak az adott oldalról.

A kutató vásárlók olyanok, mint egy tengeralattjáró, amely kutatja és figyeli a körülötte levő dolgokat. Jól szemügyre veszi, kielemzi és megismeri a tenger élőlényeit.

Amire a kutató vásárlóknak mindenképpen szükségük van egy webáruházban:

  • Világos és részletes termékleírások.
  • Ismeretlen terminológia vagy termékjellemzők magyarázatai egyszerűen megfogalmazva.
  • Felhasználói visszajelzések.
  • Különböző termékek könnyű összehasonlítása.
  • Könnyen szerkeszthető bevásárlókosár, amely a látogatások között tárolja a termékeket.
     
Image

4. Akcióra vadászó vásárlók

Az akciókra vadászók vagy alkuvadászok a lehető legjobb ajánlatot keresik. Az alkuvadász magatartás hatással lehet bármely más típusú vásárlóra is. Egyes vásárlók egyszerűen akciókat keresnek, és a jó üzlet reménye csábítja őket vásárlásra.

 

Az alkuvadászoknak meg kell tudniuk találni a számukra jó üzleteket (deal-eket). Az árakat egyértelműen fel kell tüntetni az oldalon és az elérhető kedvezményeknek könnyen felhasználhatónak kell lenniük. Az akciós tételeket nem szabad elrejteni az oldalon, hanem pont ellenkezőleg,  érdemes együtt feltüntetni a teljes árú tételekkel, kiemelve a megtakarításokat.

 

Az akcióra vadászó vásárlók olyanok, mint egy mentőcsónak, ami megmenekíti az értékeket, mielőtt elsüllyednének.

 

Amire az akcióra vadászó vásárlóknak mindenképpen szükségük van egy webáruházban:

 

  • Az akciós árucikkek megjelenítése a teljes árú készlet mellett, valamint egyértelmű szekció biztosítása a kedvezményes termékek számára.
  • A termékárak, a kapcsolódó kedvezmények és megtakarítások egyértelmű feltüntetése.
  • Könnyű kuponbeváltás vagy kedvezmények automatikus alkalmazása, ha a feltételek teljesülnek.
Image

5. Egyszeri vásárlók

Az egyszeri vásárlók lehetnek termékközpontúak, böngészhetnek, kutathatnak vagy alkudozhatnak. Gyakran ajándékkártya-címzettek, ajándékkártya-vásárlók vagy ajándékvásárlók. Előfordulhat, hogy valamilyen célt tartanak szem előtt, például olyan termékek listáját, amelyek az ajándékozottat érdeklik. Nem áll szándékukban felkeresni az oldalt az első vásárlás után; egyszeri szükség miatt látogatnak el az adott webhelyre. Ezek a vásárlók nem ismerik az általuk felkeresett webhelyet, sőt, sok esetben még a webhelyen található termékeket sem.

 

Egyértelmű navigációra van szükségük a webhelyen annak érdekében, hogy elérjék az érdeklődésük szerinti termékeket és megtekinthessék a webáruház választékát. Az egyértelmű termékleírások segítenek eldönteni, hogy melyik termék felel meg leginkább az igényeiknek. A cégadatok pedig segíthetnek abban, hogy ne egy ismeretlen webhelyre bízzák személyes és pénzügyi adataikat.

 

 

Az egyszeri vásárlók olyanok, mint egy vízibicikli, amit egy olyan helyen bérelsz ki, ahol életedben egyszer nyaralsz. Valószínűleg ugyanazt a vízibiciklit, ugyanott már soha többet nem fogod kivenni.

 

 

Amire az egyszeri vásárlóknak mindenképpen szükségük van egy webáruházban:

  • Egyértelmű, érthető webhely-navigáció.
  • Részletes termékleírások.
  • Világos és megbízható céginformációk.
  • Fizetés regisztráció nélkül.
     

 

Image

Vásárlói perszónák checklist

Ezeknek a tipikus online vásárló típusoknak a szem előtt tartásával egy általánosan optimális élményt adhatunk a felhasználóinknak, ami nem csak egy induló webshop esetén nélkülözhetetlen, de egy már működő webshopot is kiemel a versenytársak közül.

 

Érdemes tehát átgondolni a következő kérdésekre a választ:

  • Kik a vásárlói perszónáid? Milyen tipikus vásárlóid vannak?
  • Milyen igényeik vannak?
  • Mit várnak el a webáruházadtól?
  • Milyen félelmeik vannak?
  • Hogyan tudsz nekik segíteni abban, hogy elérjék a céljaikat?
  • Milyen változtatásokkal vagy újításokkal növelhetnéd a vásárlóid elégedettségét?

Szeretnéd ennél még pontosabban megismerni, hogy kik a vásárlói perszónáid? Szeretnéd feltérképezni a webshopod vásárlói szokásait és növelni elégedettségüket? Mi tudunk benne segíteni: egy teljeskörű kutatás keretében feltárjuk célközönséged igényeit, szükségleteit, céljait és UX csapatunk kihozza a maximumot a webshopodból. Keress meg minket és szívesen segítünk!

Bejegyzések hasonló témában

Image
Image
2021. november 15.
E-commerce

2021 végére a teljes online vásárlási forgalom több mint 70%-a mobilon keresztül fog történni. Ezért összeszedtünk 7 tippet, amellyel élvezhetőbbé és hatékonyabbá teheted a mobilos vásárlási élményt.

Image
Image
2021. november 16.
E-commerce

Mi a Cheppersnél nap mint nap végzünk átfogó UX kutatásokat, tervezünk és fejlesztünk komplex webáruház rendszereket. Ebben a cikkben összegyűjtöttük az 5 legtipikusabb online vásárlói perszónát.