2021. november 16.
E-commerce

Az 5 leggyakoribb e-commerce vásárlói perszóna (I. rész)

Image
Koblinger Péter
UX & UI Designer

A sikeres webáruház-tervezés alapja, hogy tisztában legyünk azzal, kik a perszónák, akiket szeretnénk megcélozni. Hogyan néz ki a mindennapi életük? Milyen problémákat old meg számukra egy adott termék? Miért minket választottak a versenytársaink helyett? Fontos, hogy azonosítani tudjuk az igényeiket annak érdekében, hogy az oldalunkon történő látogatásukat egyszerűvé és élvezhetővé tegyük.

Image

Egy átgondolt UX kutatási stratégia sokat segíthet abban, hogy megismerjük vásárlóinkat és igényeiket. Ha azonban erre nincs elég időnk, akkor sem kell aggódni! Vannak ugyanis vásárlói archetípusok, amelyek mankóként szolgálhatnak mind az online, mind az offline vásárláshoz.


Mi a Cheppersnél nap mint nap végzünk átfogó UX kutatásokat, tervezünk és fejlesztünk komplex webáruház rendszereket. Ebben a cikkben összegyűjtöttük az 5 legtipikusabb online vásárlói perszónát. Ezekre mindenképpen fontos odafigyelni egy webshop létrehozásakor, hiszen legalább az egyikbe a legtöbb ember besorolható.

Vásárlói perszónák a fizikai üzletekben

A fizikai boltokban történő vásárlói szokásokat a pszichológia és viselkedéstudományok területén számos tanulmány taglalja. A kutatások alapján nemcsak nagyobb belátást nyerhetünk az egyes emberek vásárlási stílusába, hanem perszónákra is oszthatunk egy-egy tipikus vásárlói működésmódot. A buyer (magyarul: vásárló) persona vagy vásárlói perszóna jelentése: egy példaszemélyiség, vásárlói célok, demográfiai adatok és viselkedés alapján, amely segítségével képet alkothatunk arról, hogyan érdemes az adott vásárlói csoporttal kommunikálnunk.


Tehát lehetőségünk nyílik a design és a kommunikáció perszónánkén való szegmentálására. A szegmentálás jelentése: a piac valamilyen szempontok szerint történő szétbontása. Ennek következő lépése lehet a célcsoport meghatározása.


A vásárlók gyakran memória alapú kereséssel vásárolnak úgy, hogy emlékezetből felidézik tervezett vásárlásaikat, és közvetlenül megkeresik az adott termékeket a boltban. Ugyanakkor ingeralapú keresést is alkalmazhatnak: ekkor szisztematikusan áthaladnak az üzleten, vizuálisan átvizsgálják az aktuális készletet, és ez alapján kiválasztják a számukra szükséges árucikkeket.


Nem véletlen, hogy a kereskedők nagyon jól tudják, milyen színek, fények, illatok, zenék fogják vásárlóikat számukra kedvező irányba befolyásolni és ezeket tudatosan alkalmazzák is a fizikai vásárlói terek kialakításánál.


Számos offline szokás megmarad, átültethető és értelmezhető az online térben is. Hasonlóan az offline térhez, online is számos taktikát vethetünk be a vásárlói élmény javítása érdekében. Ebben segít a UX design és kutatás.

Online vásárlás, online buyer perszónák

Már a COVID vírushelyzet előtt is megfigyelhető volt az online vásárlás térhódítása, azonban a szektornak órási löketet adtak a különböző karantén szabályok. Egy 16 országban végzett idei KPMG-s kutatás válaszadói közül a pandémia kitörése óta 69%-uk vásárol többet online, 44%-uk pedig ehhez akár több eszközt is használ párhuzamosan.


Bár manapság nagyon könnyű webáruházat létrehozni, tapasztalatunk szerint felhasználóbaráttá és nyereségesen működővé tenni azokat viszont annál nehezebb.


Hogyan érdemes tehát belefogni? Miben különböznek az online vásárlási szokásaink a helyben történő vásárlástól? Milyen konkrét módokon lehetnek hasznunkra a vásárlói archetípusok egy webáruház megtervezésekor?

Az online vásárlók 5 típusa

Az NNG kiterjedt kutatásai alapján az online vásárlókat 5 nagy csoportra osztja viselkedésük szerint:

  1. Termék fókuszú vásárlók
  2. Böngésző vásárlók
  3. Kutató vásárlók
  4. Akcióra vadászó vásárlók
  5. Egyszeri vásárlók

Lássuk tehát, hogy kik azok az online vásárló típusok, akikkel szinte minden webáruház találkozni fog.

1. Termék fókuszú vásárlók

A termékközpontú vásárlók pontosan tudják, mit akarnak. Általában le kell cserélniük valamit, vagy egy konkrét új termékre van szükségük. Ők tipikusan vásárlás előtt átfogó kutatásokat végeznek, ami alapján kiválasztják a kívánt terméket. Előfordulhat, hogy előzőleg már jártak bemutatóteremben, üzletekben nézelődtek, de online szeretnének vásárolni. A termékfókuszú vásárlók rendkívül célorientáltak. Tudják, mire van szükségük, és azt akarják, hogy az oldaltól gyorsan megkapják azt.


A termékközpontú vásárlók olyan, mint a verseny vitorlás, aminek az egyetlen és legfontosabb célja, hogy minél hamarabb beérjen a célba.


Amire a termékközpontú vásárlóknak mindenképpen szükségük van egy webáruházban:

  • Minden egyes termék egyértelmű azonosítása, a terméket jól leíró nevekkel és egyértelmű, részletes termék képekkel.
  • Hatékony keresési funkció, amely megkönnyíti számukra az érdeklődésre számot tartó elemek gyors megtalálását és a megfelelő elem kiválasztását a keresési eredménylistából.
  • Könnyű hozzáférés a korábban vásárolt termékekhez az egyszerű és gyors újrarendelési lehetőség érdekében.
  • Egyszerűsített fizetési funkció, amellyel a vásárlók a lehető leggyorsabban megrendelhetik virtuális kosaruk tartalmát.
Image

2. Böngésző vásárlók

A böngésző vásárlók szeretnek kényelmesen vásárolni. Jellemzően azért keresik fel kedvenc webhelyeiket vagy új webáruházakat, hogy inspirációt szerezzenek vagy csakhogy elüssék az idejüket. A böngésző vásárlók szeretnének lépést tartani a legújabb trendekkel, álmodozni a jövőbeli vásárlásaikról, vagy fel akarnak készülni a következő vásárlási útjukra és az interneten keresgélnek azelőtt, hogy felkeresnének egy üzletet és személyesen is szemügyre vennék a kívánt termékeket.


A böngésző vásárló olyan, mint a csónak, amivel szépen lassan, nyugalomban ringatózunk a vízen egy meleg nyári napon és nézzük a fodrozódó hullámokat. Itt nem az a lényeg, hogy eljussunk valahova, hanem pusztán, hogy megfigyeljük, hogyan változik a környezet körülöttünk.


Amire a böngésző vásárlóknak mindenképpen szükségük van egy webáruházban:

  • Új, népszerű és akciós termékek listája.
  • Könnyű hozzáférés az új készlethez a kapcsolódó linkeken és az ajánlott termékeken keresztül.
  • Lehetőség, hogy információkat oszthassanak meg az általuk kedvelt termékekről.
     
Image

Kíváncsi vagy a többi vevői perszónára is? Olvass bővebben az egyszeri vagy az akciókra vadászó perszónákról bejegyzésünk második részében!

Bejegyzések hasonló témában

Image
Image
2020. április 7.
Cloud

Az adatkezeléssel kapcsolatos szabályozások változatos kihívások elé állítják a felhő szolgáltatókat és ügyfeleiket. Vizsgáljuk meg mit jelent ez, és milyen opciók állnak rendelkezésre.

Image
Image
2021. november 15.
E-commerce

2021 végére a teljes online vásárlási forgalom több mint 70%-a mobilon keresztül fog történni. Ezért összeszedtünk 7 tippet, amellyel élvezhetőbbé és hatékonyabbá teheted a mobilos vásárlási élményt.