Budapest XV. kerületi önkormányzata web- és mobil alkalmazás
Budapest XV. kerület

Járványügyi helyzet kezelését támogató web- és mobil alkalmazás

Szolgáltatások
UX/UI tervezés, Web- és mobil alkalmazás fejlesztés
Időszak
2020
Ügyfél
XV. Kerület Önkormányzata
Iparág
Közigazgatás

A COVID-19 járvány országos szintű megjelenésével és a kijárási korlátozás bevezetésével, a helyi önkormányzatok felelőssége lett a kiemelten veszélyeztetettekről, valamint a szociálisan rászoruló lakosairól való gondoskodás. A XV. Kerület Önkormányzata a Cheppers segítségével már korábban is tett lépéseket a digitális átállás irányába, azonban a kialakult rendkívüli helyzetre azonnal reagálva új fejlesztést indítottunk.

 

NÉZD MEG A WEBOLDALT

Budapest XV. kerületi önkormányzata web- és mobil alkalmazás

A feladat

 

A XV. Kerület Önkormányzata kettős célt tűzött ki a probléma leghatékonyabb kezelésére. Olyan szolgáltatás kellett elindítani, amelyen keresztül a kerületben élő, nehéz helyzetbe kerülő lakosok könnyedén tudnak segítséget kérni az Önkormányzattól, valamint a hivatal munkatársai is nyomon tudják követni a különböző csatornákon (pl. telefon, e-mail) érkező megkereséseket.

 

Legfőbb kihívások


A járvány miatt nehéz helyzetbe került emberek problémáira rendkívül gyorsan kellett reagálni, így az idő szűkössége volt a projekt egyik legfőbb kihívása. Emellett az otthoni munkavégzés miatt megváltozott munkakörnyezetben, a személyes találkozók nélküli hatékony kollaboráció és a távoli munkavégzés is újfajta megmérettetésnek bizonyult.

 

A mobil alkalmazás Apple iPhone készülékre az App Store-ból, Android-os készülékre pedig a Google Play Store-ból elérhető, telepíthető. A járványügyi helyzetben mindkét cég komoly korlátozásokat vezetett be a visszaélések megakadályozása érdekében. Ez jelentős adminisztrációt és kommunikációt igényelt, és persze az alkalmazást is sokkal szigorúbban vizsgálták meg, mint általában.


 

Budapest XV. kerületi önkormányzata web- és mobil alkalmazás

Megoldás

 

Két hét alatt készült el a tervezéssel együtt a fejlesztés első fázisa, amelyben kiemelten a segítségkérés gyors és egyszerű bejelentésére, adatbázis-szintű tárolására, illetve nyomon követésére nyílt lehetőség. 

 

Egy honlap (microsite) és egy mobil alkalmazás segítségével juthatnak könnyen információhoz a kerület lakói, és kérhetnek segítséget saját maguk vagy mások számára. A két felület közös  backend rendszerrel működik, ahol egy központi adminisztrációs rendszerben kezelhető minden információ. Az egyéb csatornákon (telefon, e-mail, stb.) érkező bejelentések manuálisan rögzíthetők az önkormányzat munkatársainak biztosított felületen. Az egyes bejelentésekhez állapotok rendelhetők, így követhető, hogy biztosan minden problémával sikerült-e foglalkozni.

 

Mivel tudtuk, hogy az első verzió megjelenését követően további fejlesztések várhatóak - ahol mind a tartalom-, mind a felhasználó kezelés komplexitása növekedni fog - a backend rendszer kapcsán a Drupal-ra esett a választásunk. Az un. headless Drupal megoldás segítségével gyorsan és biztonságosan építhetőek fel a web- és mobil alkalmazások számára szükséges API végpontok. Mivel a szoftver személyes adatokat kezel, a rendszernek a nulladik pillanattól meg kell felelnie az adatkezelésre vonatkozó szigorú törvényi előírásoknak, és fontos, hogy az adatok biztonságban legyenek. A Drupal keretrendszert szerte a világon használják nagyvállalatok, illetve a köz- és államigazgatás szereplői. Az adatbiztonságra a Drupal Security Team - a nyílt forráskódú közösségben egyedülálló módon - ügyel, így ez is egy erős szempont volt számunkra. 

 

A web- és a mobil alkalmazás React.JS és React Native technológiákkal készült. A React Native segítségével elkerülhető volt, hogy az iPhone és az Android készülékekre egyszerre fejlesszük le az alkalmazást, amivel rengeteg időt spóroltunk meg. 

 

Az alkalmazás első verzióját, a publikálását követően azonnal óriási érdeklődést övezte és tucatjával érkeztek megkeresések a két platformon keresztül.

 

Az Önkormányzat a nagyobb elérés érdekében, erős marketing tevékenységbe kezdett, így az online segítség és segélykérőről már a kerületi lakosok hirdetőoszlopokon, valamint az alkalmazást bemutató animációs videóban is tájékozódhatnak.  

Budapest XV. kerületi önkormányzata web- és mobil alkalmazás

További lépések és jövőbeni lehetőségek

 

A járványügyi helyzet előrehaladtával, további igényekkel jelentkezett az önkormányzat. A járvány miatt nehéz helyzetbe került emberek elsősorban a szociális segélyek és támogatások után érdeklődtek. Bár az információk részletesen megtalálhatóak a hivatal honlapján, elektronikusan nem nyújthatóak be az űrlapok. Jelenleg erre készítjük fel a rendszert. 

 

Emellett a használat során és a járványügyi helyzetben felmerülő további igényekre is figyelmet fordítunk és folyamatos fejlesztés során tökéletesítjük a megoldást.
 
Az alkalmazás a járványügyi helyzetet követően átalakítható önkormányzati általános alkalmazássá, illetve az elektronikus ügyintézést támogató megoldássá. 

Megosztás

Van egy projekted számunkra?